2年A組(新クラス)の生徒たちのイギリス・ケンブリッジ研修の様子をお伝えします。
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Day 1 (1.31) Arrival
After nearly four years, we are lucky to be able to restart the Cambridge training. This time, 21 2A students are in the UK for 10 days.
The flight was longer than usual as we traveled around the world in the opposite direction to avoid flying over Russia. 14.5 hours was a long time but everyone got through, with only one student feeling under the weather by the end.
This time around, immigration was refreshingly easy. Japanese students can now use the e-gates, so that was very smooth. Also, the buses from the airport went straight to the students’ homes, meaning we saved quite a bit of time there too.
In their houses, students had an evening meal and got settled in, ready to head to Bell school the next morning.
Day 2 (2.1) The first day at Bell
After taking the students’ photos for their ID cards, having a short induction, and a tour of the grounds, everyone started their first class. They met their teachers, Tarsila and Lana, and got started working on language to talk about the personal projects they have set up for their time in Cambridge.
In the afternoon, we headed to the city center together. Students took on the usual orientation challenge where they had to find various landmarks throughout Cambridge. A couple of teams did get lost, but by the end, I believe everyone had a sense of where everything is.
After some free time, students took local buses to their homestays, and even though it was getting dark and this was their first time to go back to their homestays themselves, I don’t believe anyone got lost. Overall, a pretty good start.
Day 3 (2.2) Food Day
The theme for today was British food. Many people have mixed feeling about food in the UK. I think the food here is great. Vegetables are fresher, bread is truly superior, cakes are fantastic, and go to any pub or restaurant, and you can’t go wrong with anything on the menu. That being said, there are a few unique foods in the UK that may not fit everyone’s taste.
If the first lesson today, students learned how to describe the taste and texture of food. In the second lesson, they took part in a blind taste-testing activity. Blindfolded students were fed some food and had to describe it to their team. They then guessed what they thought it might be. Most of the students who encountered Marmite were a little shocked!
In the afternoon, students were free to explore Cambridge or get a start on their projects. Another good day, and hopefully, some good memories for the students.
Day 4 (2.3) Punting
Today’s morning lessons were focused on the students’ projects. The regular English class had been working on their presentations and were able to present their plans to the class and the teacher and get some important feedback on their plans. The honors students also had a lesson on giving a presentation, including notes on visuals and signposting. In the second lesson, they shared their plans.
Also, watching the presentations today was a special guest. Naoki, who graduated from shin class last year, came to join the lessons. It was great to see him and have him share his experience of studying in the UK since September.
In the afternoon, we all went punting. An absolutely necessary part of any trip to Cambridge. Good weather, and beautiful scenery of the college backs, provided a great end to the first leg of the trip.
Reflection: First 4 Days
A great way to restart the Cambridge trip and, hopefully, future trips abroad for many more students. I feel the students have been denied the true English winter experience, though. I promised everyone that there would be rain and it would be much colder than in Japan. Apparently, a few weeks back, the temperature got down to -8 degrees in Cambridge, but so far, there has been no rain and the temperature has been warmer than in Japan!
1日目 (1.31) 到着
4 年ぶりに、ようやくケンブリッジ研修を再開することができました! 今回は 21 名の 2A 生徒が 10 日間イギリスに滞在します。
ロシア上空を避けるため、逆方向に航行したので、フライトは14.5 時間と通常より長くなりました。
今回の入国審査は、日本の生徒もe-gateを使えるようになったので、時間がかからずとてもスムーズにできました。 また、空港からのバスは生徒たちのホームステイ先に直行したので、そこでもかなりの時間を節約できました。
生徒たちはホームステイ先で夕食をとり、ゆっくり休んで、翌朝ベルスクールに向かう準備をしました。
2 日目 (2.1) Bell での初日
ID カード用の写真を撮り、簡単な説明会を行い、スクール内を見学した後、最初の授業が始まりました。 生徒たちは、担当のタルシラ先生とラナ先生に会い、それぞれケンブリッジで行う個人プロジェクトについて話すためのレッスンに取り組み始めました。
午後は全員でシティセンターへ。生徒たちは、ケンブリッジ内の様々なランドマークを見つけるオリエンテーションの課題に取り組みました。いくつかのチームは道に迷いましたが、最終的には全員がすべての場所を把握できたと思います。
自由時間の後、生徒たちは地元のバスに乗ってホームステイ先に向かいました。暗くなってからホームステイ先に戻るのは初めてでしたが、迷子になった人は誰もいませんでした。全体として、かなり良いスタートです。
3日目 (2.2) 食べ物の日
今日のテーマはイギリスの食べ物。 イギリスの食べ物についてあまり良い印象を持っていない人もいるかもしれませんが、イギリスの食べ物は素晴らしいと思います。 野菜は新鮮で、パンは本当に優れており、ケーキは素晴らしく、どのパブやレストランのメニューも間違いありません。 そうは言っても、イギリスには、すべての人の好みに合わないかもしれない独特な食べ物がいくつかあります。
今日の最初のレッスンで、生徒は食べ物の味と食感を説明する方法を学びました。 2 番目のレッスンでは、味覚のブラインドテストに参加しました。目隠しをされた生徒たちは食べ物を与えられ、それをチームに説明しなければなりませんでした。 そして、彼らはそれが何であるかを予想しました。 マーマイトにあたった生徒たちは少しショックを受けました!
午後、生徒たちは自由にケンブリッジを探索したり、プロジェクトを開始したりしました。 今日も良い一日でした。生徒たちにとって良い思い出となることを願っています。
4日目 (2.3) パンティング
今日の午前中の授業では、プロジェクトに集中しました。 通常の英語クラスではプレゼンテーションに取り組んできましたが、クラスメイトや先生にプレゼンをして、フィードバックを得ました。 オナーズ生には、ビジュアルや道標の注意点など、プレゼンテーションの授業もありました。 2 つ目のレッスンでは、彼らは計画を共有しました。
また、今日のプレゼンテーションを見てくださったのはスペシャルゲストでした。 昨年新クラスを卒業した直樹さんがレッスンに参加してくれました。彼に会い、9月からイギリスで勉強した経験を共有してもらえたことは素晴らしいことでした。
午後はみんなでパンティングに出かけました。ケンブリッジの旅には欠かせないものです。 良い天気と美しい景色が、旅の前半の行程が締めくくられました。
最初の 4 日間
ケンブリッジ研修を再開する素晴らしい機会で、うまくいけば、もっと多くの生徒の海外研修が可能になります。しかし、生徒たちは本当のイギリスの冬の経験ができていないように感じます。研修前に、イギリスは雨が降って日本よりずっと寒いだろうとみんなに言っていました。数週間前、ケンブリッジでは気温がマイナス 8 度まで下がったそうですが、今のところ雨が降っておらず、気温は日本よりも高くなっています。